fredag 29 januari 2016

Fiskepyssel i rådande skitväder.

Jag har varit ledig i ett par dagar och Catarina jobbar så hade det inte varit dåligt väder hade det blivit fiske av. Man får sitta och fantisera om kommande fisken, se på fiskefilm och gör lite annat fiskepyssel istället. Jag fick två nattpass till Bergeforsfisket södra sidan i sommar. Det var ett jäkla tryck på korten så man får vara glad att man fick något kort överhuvudtaget. Jag hade helst fiskat dagpass och på norra sidan ( som är bäst ) men så blev det inte. Tänkte även eventuellt prova laxfisket i Lilla edet någon gång i sommar  och så kan man ju prova laxfisket i Lagan med där dom får bra med lax. Så det har blivit lite flugbindning istället för fiske i skitvädret.




I Bergeforsen får man bara använda enkelkrok och där går det bra med flugor typ dom ovan. Men jag har även bundit lite tubflugor för man kan ju använda enkelkrok till dom med. Krokgapet får som störst vara 13 mm så karpkrokar går perfekt till dessa flugor.


Krokarna på bilden ovan använder jag mig av till dessa flugor. Det är inte någon ide att lägga för mycket tid och omsorg på flugorna då man sätter bort dom i rasande fart. Inga snälla bottnar där i älven. Bara miljösänken är tillåtna i Bergeforsen med tanke på miljön. Bra regel tycker jag.



Ovan några tubflugor som jag bundit. Nu ser man fram emot våren som det inte är så långt kvar till. Denna årstid då många olika fisken har sin höjdpunkt. Nästa helg vankas båtmässan som man kan se som ett tidigt vårtecken./ Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar