fredag 26 augusti 2016

Båtsyn och Tjockkarp.

Förra veckan frågade Dan " kattmannen " Lundqvist om jag ville följa med honom ut på premiärturen i hans nya båt. Tyvärr var jag tvungen att tacka nej då min arm inte alls är bra än. Men jag åkte upp till honom i båthamnen för att titta på båten. Otroligt fin båt som Danne lagt ner mycket tid på för att få den utrustad för sportfiske. Många snillrika lösningar som underlättar vid fiske och annat båtliv.


Jag hoppas att kunna åka med vid ett senare tillfälle längre fram. Danne tog en tur själv efter bl.a makrill. Det var mängder med makrill inne som ville hugga på hans mete grejor. Karpfiske funkar fint att fiska trots armknas så det har blivit någon tur till. ( man behöver ju inte hålla i spöt och inte heller kasta många ggr ) Jag kom hem i förmiddags från ett pass tillsammans med Karpgurun Elvis. Vi började i går eftermiddags och avbröt vid 12 tiden idag. Tyvärr har inte karpen varit igång på länge i sjön så man längtar redan till våren, som verkar vara hetare. Det finns väl för mycket naturlig föda att konkurrera med nu kanske i den väl bevuxna sjön. Mängder med insekter , snäckor m.m.

Mäskblandning pågår

Färdigt mäsk

Hur som helst är det kul att tälta och tjöta och njuta av att vara utomhus. Och när man fiskar med Elvis så lär man sig alltid något nytt knep att försöka lura karparna på. Inget hemlighetsmakeri här inte. Har sällan träffat en ambitiösare fiskare och han uppskattar dessutom alla karpar mycket oavsett storlek och utseende. Och vilket väder vi fick nästan tropisk natt tror jag.

Baslägret
Tyvärr uppskattade inte karparna vädret lika mycket som oss. Vi trodde det skulle få igång dom men icke.Speciellt med Elvis supermäsk som han omsorgsfullt blandade ihop. Det blev bara ett run under turen och det var Elvis som fick en kanontjock spegelkarp på 7,32 kg. Lika lång som tjock nästan. En riktigt vacker karp.

Elvis med spegeln
Det var det enda som hände i karpväg men det var inte dåligt det blev ingen blankning i alla fall. Vilket lika gärna kunde ha skett. Jag fick ju ingen själv men jag var ju åtminstone med :) / Anders

Tjuvkikare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar