söndag 27 december 2015

Mina roligaste fiskar 2015

Jag tänkte göra en lista över mina roligaste fångster 2015. Den är rangordnad 1-7 där roligaste fisken är nummer 1.

1. Färna 2,72 kg En fisk som jag la ner hela 267 timmar på i Viskan  innan den behagade att nappa. Målet var 2,5 kg men det gjorde som sagt inget att den var större.



2. Sutare 3,44 kg Också en fisk som jag la ner en hel del tid på i Öxneredssjön men inte lika mycket som på färnan.


3. Ruda 1,92 kg En fisk som inte finns i denna storlek hemmavid men som jag passat på att fiska efter några gånger i Nordansjösjön när vi besökt släktingar i Timrå.


4. Lax 10,3 kg från Bergeforsen Också den fiskad vid besök i Timrå. Otroligt stark fisk som gav mig en minnesvärd fight innan den låg i håven. Första gången jag testade laxfiske här trots att jag varit där varje sommar i 30 års tid. Att trängas och ha publik vid fiske är inte min grej men jag ångrar inte att jag testade. Det blir nog fler gånger om man får chans på fiskekort.


5. Karp 11,3 kg Ett fiske som jag trodde att jag aldrig skulle prova på men nu är jag ännu mer taggad inför nästa säsong. Enormt tålamodskrävande och långt mellan nappen, åtminstone där jag fiskar.


6. Slätvar 1,27 kg Nytt pb Tagen på hemmaplan från egna gummibåten.


7. Brunsnultra 0,26 kg Tagen från Kattmannens båt väst Orskär. Jag har fått på 0,296 kg förut men då var storfiskarnas regvikt 300 gr. Fin liten firre.


Det var mina mest minnesvärda fångster 2015./Anders

2 kommentarer:

  1. Bra lista drömfiskar där!! Ska bli kul att se vad du lurar upp 2016 ;)

    SvaraRadera
  2. Jag är glad för dom flesta fiskar jag får stora som små men några tålamodskrävand karpar till hade varit extra skoj att få på kroken 2016.
    God fortsättning och gott nytt år HAZE

    SvaraRadera