onsdag 20 januari 2016

Sik och sill

Idag gick jag ner till Sannegårdshamnen efter jobbet för att se om sikfisket kommit igång. Det var ett par av stammisarna där, och dom hade varit där i 2 timmar men inte fått något. Dom har fiskat varje dag sedan isen blev gångbar växelvis i Lundbyhamnen och i Sannegårdshamnen. Det har varit otroligt dåligt fiske där dom bara sett enstaka sikar komma upp trots många fiskare.

Solen :)

Efter ett tag fick en av dom en hygglig sik och man fick förhoppningar om att det skulle komma igång. Mycket riktigt fick även jag en hygglig sik strax efter och även en sill i samma  hål. Sedan kom fler fiskare ut på isen men tyvärr tror jag inte det kom upp någon mer fisk medans jag var kvar där. Konstigt att det är så trögt i år. Jag blev i åtminstone inte fisklös idag. Och inte nog med det, det var även underbart väder och en ren njutning att sitta på isen idag./ Anders

Sill och sik i vinterskrud.

4 kommentarer:

  1. Vem vet, kanske blev beståndet decimerat för några år sedan?

    SvaraRadera
  2. Jag skyller på muddringen, tror att siken är på fastlandssidan.

    SvaraRadera
  3. Isen i Sannegården är ca 10 cm men det då har jag bara varit till typ halva hamnbassängen. / Anders

    SvaraRadera