torsdag 12 maj 2016

Det behövdes en övernattning.

Igår eftermiddag åkte jag iväg för att övernatta vid karpsjön för att öka chanserna till att få årets första karp. Det har ju inte blivit någon på mina kortpass i år och ett nattpass ökar ju chanserna betydligt. Inte hände det något igår kväll och inte inatt men i morse tjöt larmet till och spöt höll på att flyga ur spöhållaren. Vad händer tänkte jag, fast fisk kan det vara möjligt. Ja faktiskt. En sjukt spännande fight där karpen ville in i all sallad men jag ville annat. Du ska i håven, inget annat var att tänka på :)  Och jag fick faktiskt rätt. En jättefin fjällkarp på 7,4 kg hade sugit i sig pop upen. 


Ingen jättekarp men en efterlängtad karp för mig då det blivit en del timmar i vår utan resultat. Fiskade ett par timmar till men inget mer hände. Nöjd och glad som en spelman plockade jag ihop alla grejor. När det ljusnade i morse satt det en del jätteinsekter både i och utanför brollyt som hade platsat i värsta skräckfilmen. Tur att jag inte visste det inatt.

Monster
Hela sjön var invaderad av nykläckta grodyngel i morse med. Dom simmade runt i gigantisk stora stim längs kanterna. Tydligen ska det vara mumma för karpar. Så nu kan dom käka sig mätta med råge.

Grodyngelinvasion
Det har även blivit lite jiggning för min del med både abborre och torsk som fångst. Nu verkar det mesta fisket kommit igång för i år. Skönt är det./ Anders

2 kommentarer:

  1. Grattis Anders. Det är du värd efter allt kämpande. Jag har inte ens orkat mig dit ännu i år. Snart tar du en av de stora också!

    SvaraRadera
  2. Där satt satt den Anders,gott kämpat!
    /Mattias

    SvaraRadera