tisdag 5 april 2016

Hasse och Lubbegrund i fokus.

Häromdagen fick jag ett telefonsamtal från Hans Fougstedt. Det var längesedan jag pratade med Hasse men jag har varit uppdaterad genom Dan Lundqvist som pratar med Hasse emellanåt. För er som inte vet vem Hasse är så var han en av 90 talets stora havsfiskeprofiler. Han la ner en enorm tid och stort arbete på att leta efter vrak och produktiva hårdbottnar utanför västkusten. På den tiden kunde man inte gå in på nätet m.m och hämta alla positioner som fanns utan man fick leta själv eller få hjälp av kompisar som var villiga att dela med sig.

Hans Fougstedt
Det är mycket tack vare Hasse och andra duktiga havsfiskare som dagens fiskare kan få alla positioner serverade på silverfat. Vad Hasse ville säga till mig var att han uppskattade min blogg vilket jag blev glad för. När man pratar om Hans Fougstedt kommer man osökt in på Lubbegrund. Detta fantastiska grund som bara ligger ca 6 sjömil utanför Marstrand. Där drog Hasse bl.a en Torsk på 22,65 kg 950714. En av flera fina torskar han fick där. Jag hade själv förmånen att vara med när Dan Lundqvist drog en på 22,2 kg 970706. Själv fick jag nöja mig med att samma sommar på 2 nedsläpp få två torskar på strax över 15 kg.

Danne 22.2 kg Torsk
 Lubbegrund har producerat mängder av storfisk genom åren här kommer ett antal långor utan att vara vetenskaplig. 24,35 kg, 19,3 kg , 18,8 kg, 17,5 kg, 15,6 kg, 13,9 kg. Finns säkert fler. Själv minns jag våran kompis Ted Bengtssons fantastiska Långa från 1994 på 17,5 kg. Många stora Lubbar fångades där på 70 och 80 talet därav namnet Lubbegrund. Säkert fångades många stora torskar ock långor man ej hört talas om också. Hur som helst fantastiskt fiske var det bara 6 sjömil från Marstrand. Nu får man åka betydligt längre till Bratten eller 10 gradarn för liknande fiske. Eller vem vet vet vad som fortfarande lurar på Lubbegrund. Ut och pröva./ Anders

Undertecknad med 2 15 plussare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar