fredag 1 april 2016

Havets silver

Äntligen havsöringspremiär, det är för mig lika med vårens ankomst. Och det är jag nog inte ensam om. Det var säkert många som tagit semester idag för att svinga sina spön med förhoppning om havsöring. Själv slutade jag jobbet kl 10 i morse och åkte direkt hem och hämtade spöt med tillhörande vobbler. Det blev älven hemmavid som skulle avfiskas. Sol, lågvatten och kall vind var det denna premiär. Jag betade av mina ställen utan att se skymten av någon öring. Men jag smidde redan planer på ett kvällspass.


Mycket riktigt smög jag iväg vid 19 tiden igen för en timmes kastande till. Även älven denna gång men ett ställe jag inte provade i förmiddags. Direkt på första kastet hugger en öring  "yippie". En mindre öring krokas av och simmar tillbaks dit den hör hemma. Två kast senare blir det en till. Den var nog över 45 cm men även den får simma tillbaks. Lite mer hull får det allt vara om den ska hamna i stekpannan. Några kast till och en tredje öring suger in vobblern, även den återutsätts direkt.
Sedan blir det lugnt en liten stund innan en fjärde öring hugger efter vobblern men lossar efter några sekunder. Jag känner mig supernöjd och plockar ihop spöt för att bege mig hemåt. Våren är här :) /Anders
Dräparen


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar