fredag 11 mars 2016

En solskensdag vid Lidan.

Jag åkte iväg från ett 0 gradigt och snöfritt Göteborg i morse. Anlände till Lidan utanför Lidköping halvannan timme senare där var det snörikt och -5 grader. Inte ett moln på himlen var det så temperaturen steg fort som tur var. Ingen vind heller för den delen.
Mycket snö
Det tog en kvart sedan nappade det, en liten färna var först idag. Sedan kom det några idar emellan innan nästa färna visade sig i solskenet. Temperaturen i vattnet var för dagen + 3 grader, inte mycket att komma med.
Stridis

Det nappade på med jämna mellanrum men inte med samma intensitet som när jag var här sist. Det var ingen vidare storlek på idarna idag, tror inte nån var större än typ 1,7 kg.
Det dog av nästan helt vid 2 tiden. Jag fick bara en fisk till innan jag gick vid 16:30. Det blev ett tiotal idar, 3 färnor upp till ca 1,5 kg och en sarv på halvkilot med. Gott nöjd var jag i alla fall 15 talet hyggliga fiskar, vindstilla och sol hela dagen. Vad mer kan man begära. / Anders

Idis

Sarv

2 kommentarer:

  1. Verkligen trevligt fiske! Borde det inte gå ett gammalt gäddeskägg där med så mycket fina matfiskar för gammelgäddan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket trevligt fiske tycker jag. Beträffande gäddor så har jag aldrig fiskat efter det där. Men jag vet att det finns, dock vet jag ej mängd eller storlekar.

      Radera