fredag 25 mars 2016

Färna och Id i Lidan.

Igår åkte jag dom 13 milen upp till Lidan för att meta. Först och främst efter id och färna men andra arter är också välkomna. Varför jag väljer Lidan är för att där brukar man antalsmässigt och artmässigt ha ett bra fiske. Men vill man satsa på specimenexemplar kanske inte Lidan är förstahandsvalet. I alla fall inte för mig. Nu är jag inte så noga med specimenfisket utan jag prioriterar att ha roligt istället för att alltid jaga stora exemplar. Dom stora får komma när dom kommer. Men det är alltid kul att fiska där chansen finns. Hur som helst anlände jag i strålande solsken, vindstilla och 0 gradigt. Prognosen var sämre väder under dagen.


Det tog en stund innan första fisken nappade, en liten färna. Sedan en hygglig id. Sedan en mört och sedan ingenting. Det tvärdog. fiskade nog i 4 timmar innan nästa fisk högg. Och då hade jag bytt plats med. En liten färna igen. efter ytterligare någon timme ett riktigt karate hugg. Färna på ca 1,4 kg. Ytterligare någon timme senare en id på halvannat kilo. Sedan gav jag upp. Det fina vädret hade övergått i frisk vind, mulet och kallt.


6 fiskar på 9 timmar var inte vad jag förväntat mig i Lidan, men även solen har sina fläckar. Med andra ord fiske är oförutsägbart var och vad man än fiskar :) Det var 3 andra killar där och fiskade i 4 timmar, dom fick en fisk så vi valde väl fel dag helt enkelt. Men man får ju fiska när man är ledig./ Anders

1 kommentar: