måndag 14 mars 2016

Gullmarsfjorden sillar

Idag har jag ägnat några timmar av dagen till att lägga in sill som jag fiskade från isen i Gullmarsfjorden i vintras. Det är inte så ofta nu för tiden som jag tar hem någon fisk för att äta utan dom flesta fiskar jag får återutsätter jag. Det beror bl a på att jag inte havsfiskar så mycket nu förtiden. Därför är det extra roligt när man ibland sparar och tillreder fisken man fångat.


Sillen har legat insaltad sedan i vintras och igår tog jag fram ett antal som skulle vattnas ur. Enligt vad jag läst så kan man ha sill saltad i ett år om den står svalt.  Lagen gjorde Catarina tidigare i veckan så mitt jobb var att vattna ur och filea sillen och skära den i bitar. Jag skar även rödlök och morötter som ska ligga i lagen


Sillen man gör själv brukar vara överlägset godare än köpesillen tycker vi.  Den färdiga sillen i lagen ska hålla sig i ett par veckor i kylen. Nu är det bara att vänta i ett par dagar som den ska ligga i lagen innan den är klar att avnjutas. /Anders


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar