onsdag 30 mars 2016

Karpfiskepremiär

Idag blev det premiär för karpfisketsäsongen 2016 för mig. Det var inget vidare karpväder, mulet och lite regn, ska väl helst vara sol så här i början på säsongen. Men jag var ledig och sugen så det var inget att tveka på. Vinden var i alla fall svag, alltid något.Tanken var att fiska 8-14:30. Ett kortpass, och så blev det också. Jag kastade i grejorna och sedan traskade jag omkring och kikade i naturen runtomkring.


Det första vårtecknet jag såg och hörde var att grodorna hade vaknat till liv. Dom hade redan hunnit med att lägga sin rom också. Trevliga små krabater är dom.


Larmen höll sig tysta så jag satte mig och njöt av en kopp kaffe och en smörgås med ystadkorv på. Inte fel det heller. Jag hade väl inga jätteförhoppningar om att larmen skulle börja låta så här första passet med tanke på erfarenheterna från förra säsongen. Mitt debutår i karpfiskets mystiska värld:)Karpfiske är inte som något annat fiske jag ägnat mig åt. Inte minst när det gäller antal fångade fiskar. Men i år ska jag nöta upp fler än förra året hoppas jag. Vi får se vem som tröttnar först, jag eller karparna. Antagligen jag :(

Grodrom
Jag kikade runt hela tiden för att försöka se någon aktivitet. Helt plötsligt visade sig en karp likt en delfin en bra bit ifrån mina grejor. Jag beslöt mig för att flytta  allt dit bort. Det var ju i alla fall någon aktivitet där. Körde halvannan timme där men inget hände och det var dags att plocka ihop.Premiären gick väl som jag tänkt, allt fungerade bra och jag fick tom se en karp. Inte illa. Nu kör vi./ Anders

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar